Obsługa bieżąca, remonty, serwis, naprawa Renault, Citroen, Peugeot.

         Gwarantujemy maksymalny przebieg międzynaprawczy. Po nas nie trzeba poprawiać.

 

 

Renault

Historia Renault, skrócona.

Tekst publikowany na licencji GNU FDL.

Założycielami firmy byli Louis Renault (1877-1944) oraz jego dwaj bracia: Marcel Renault (1882-1903), mechanik z zawodu i Fernand ( najstarszy ). Pieniądze na uruchomienie przedsięwzięcia wyłożyła cała rodzina.
Jej poważną część stanowiły dochody z patentu jakim była skrzynia biegów Loisa Renault.
Oficjalne otwarcie firmy „Renault Freres” - (Bracia Renault) na Avenue du Cours 10 w Billancourt nastąpiło 30 marca 1899 roku, a kapitał zakładowy wynosił 60 tysięcy franków.

Pierwszym produkowanym pojazdem był jednocylindrowy Type A, o mocy 1,75 KM chłodzony powietrzem. Szybko zastąpiono go silnikiem 3,5 KM chłodzonym cieczą, tzn. wodą. Oraz Type B z nadwoziem zamkniętym, pierwszym takim na świecie.

Bracia promowali swój wyrób poprzez sport motorowy. Uczestniczyli w wielu rajdach odnosząc mnóstwo sukcesów. W 1903 roku na trasie Paryż - Madryt zginął Marcel, omijając inny wypadek. W wyścigu tym zginęło 15 osób. Samochód Renault przygotowany do tego wyścigu osiągnął prędkość 145km/h i ważył 650kg !
Po tej tragedii bracia przestali uczestniczyć osobiście w wyścigach. Zaczęli zatrudniać zawodowych kierowców.
Aż do rozpoczęcia pierwszej wojny światowej samochody Renault osiągają wiele spektakularnych sukcesów, umacniając pozycję marki.

W czasie trwania pierwszej wojny światowej fabryka Renault prowadziła produkcję na potrzeby frontowe, produkując silniki lotnicze (14500 sztuk), samochody transportowe (z napędem łańcuchowym), pancerne, czołgi i amunicję (około 8 milionów). Konstruktorzy samochodów, które były także dostarczane w ramach alianckiej pomocy do Rosji do zakładów Wołga, na pewien czas zawiesili swe zasadnicze zajęcia i przestawili się na konstruowanie na potrzeby wojenne. Louis Renault z powodzeniem opracował i wyrabiał w swoich zakładach w Billancourt nowe pociski armatnie o średnicy 75 mm. Zakłady w Billancourt, zajmujące wtedy obszar 14 hektarów zatrudniały ponad 5000 pracowników, wytwarzając 4200 pojazdów rocznie. Wielu ludzi, mężczyźni jak i kobiety, próbowało dostać pracę w zakładach Renault. 16 kwietnia 1917 na pole walki trafił lekki czołg M1917FT. Minister Obrony Francji wydał rozkaz na wyprodukowanie 100 sztuk tego czołgu. W późniejszym czasie rządowe zamówienie wzrosło do 1100 sztuk. W terenie ten rewelacyjny i niewielki, ważący zaledwie 7 ton, dwuosobowy pojazd bojowy z działem kalibru 37 mm poruszał się z prędkością 8 km/h, napędzany 22 KM silnikiem, który był umieszczony z tyłu pojazdu i napędzał gąsienice za pośrednictwem skrzyni biegów i dwóch sprzęgieł włączających lewą bądź prawą gąsienicę, albo obie naraz.
Przyszły generał USA George S. Patton był pewien podziwu dla czołgu FT 17. W czasie pierwszej wojny światowej firma Renault wyprodukowała swój pierwszy samolot.

Po wojnie Renault notuje bardzo wysoki rozwój. Produkuje wiele znakomitych modeli. Produkcja sięga 44 tysiące sztuk.

W 1935 wozy Renault zwyciężają w rajdzie Monte Carlo.

Kiedy wybuchła II Wojna Światowa w 1939 roku prawie cała cywilna produkcja została zatrzymana. W maju 1940 roku wojska niemieckie zajęły Francję. Wszystkie francuskie fabryki dostały się w ręce okupanta. Również zakłady Renault zatrudniające dotąd 45 tysięcy pracowników musiały produkować czołgi dla Niemców (Louis znacznie zmniejszył produkcję), w konsekwencji czego zostały po wojnie upaństwowione.

Po wojnie fabryka zostaje upaństwowiona i zatrudnia 21 tysięcy pracowników (przed wojną 45 tys.) Produkuje niewiele pojazdów - większość produkcji stanowią różnego rodzaju maszyny i urządzenia dla potrzeb przemysłu.
Ponowna produkcja samochodów rusza w 1946 roku.

Koncern Renault zatrudnia dziś około 120.000 pracowników. Produkuje samochody we Francji i w filiach: w Słowenii, Portugalii, Argentynie, Brazylii, Hiszpanii, Belgii, Turcji. Montuje samochody w Rosji, Kolumbii, Urugwaju, Maroko, Malezji, Chinach . Wytwórnie samochodów ciężarowych znajdują się również w USA, Wielkiej Brytanii i Czechach.
W 1994 roku akcje Renault trafiły na giełdę. W posiadaniu państwa jest 45% akcji.

Firma Renault jest także dużym producentem ciągników rolniczych, wagonów kolejowych i innego sprzętu, w tym obrabiarek specjalnych i urządzeń potrzebnych do seryjnej produkcji samochodów.

Samochody marki Renault zdobyły sobie powodzenie niezawodnością (wszystkie ośrodki przemysłowe Renault posiadają Certyfikat ISO 9002) i dużą liczbą produkowanych egzemplarzy. Zwłaszcza małe samochody, w produkcji których Louis Renault wyspecjalizował się, były chętnie kupowane. Do dzisiaj w programie produkcyjnym znajdują się małe wozy takie jak Renault Clio i Twingo.


Specjalistyczny warsztat naprawy samochodów Renault, Peugeot, Citroen. Mechanika, elektryka, elektronika, diagnostyka. Naprawa obejmuje również wszystkie pozostałe marki samochodów osobowych i dostawczych.