Obsługa bieżąca, remonty, serwis, naprawa Citroen, Peugeot, Renault.

         Gwarantujemy maksymalny przebieg międzynaprawczy. Po nas nie trzeba poprawiać.

 

 

Citroen

Tekst publikowany na licencji GNU FDL.

Historia firmy

Początki

Historia firmy Citroën rozpoczęła się 5 lutego 1878 roku , w zimny lutowy poranek, w Paryżu. Wtedy właśnie przyszedł na świat Andre, 5 dziecko w zamożnej rodzinie klasy średniej. Jego rodzina zajmowała się handlem egzotycznymi owocami, od którego wzięło się ich nazwisko - Limoenman. Jednak dziadek Andre zajął się jubilerstwem, i zmienił to nazwisko na Citroën. Rodzina stała się znanymi jubilerami i handlarzami diamentów, dlatego ojciec Andre został wysłany do Warszawy, aby rozwijać rodzinne przedsięwzięcie. Tam poznał Polkę, z którą wziął ślub a w 1872 roku przeniósł się do Paryża, gdzie urodził się m.in. Andre. Mając kilka lat po raz pierwszy odwiedził Polskę. Później jednak problemy na rynku diamentów spowodowały, że firma zbankrutowała i młody Andre Citroen żył w dość trudnych warunkach. Udało mu się jednak ukończyć z doskonałymi ocenami gimnazjum Louise Le Grande w 1894 roku, co otworzyło mu drogę na politechnikę - Ecole Polytechnique aby studiować na wydziale inżynierii. Ukończył ją w roku 1900, w wieku 22 lat. Z uwagi na trudną sytuację finansową i rodzinną wstąpił do francuskiej armi jako oficer wojsk inżynieryjnych, i tam spędził 4 lata.

Będąc już w wojsku, ponownie odwiedził Polskę, gdzie w Łodzi, w zakładach tekstylnych, zapoznał się z technologią kół zębatych o daszkowym uzębieniu. Były one używane w Polsce w maszynach napędzanych siłą wody. Dzięki swojej konstrukcji drewniane koła nie niszczyły się. Andre był zaskoczony skutecznością działania tego rozwiązania i zastanawiał się, co by było, gdyby koła skonstruować ze stali. Nie wiadomo dokładnie jak Citroen zaczął produkować stalowe koła z tym patentem. Niektóre źródła mówią że kupił on patent od swojego stryjecznego brata, inne - od rosyjskich producentów. Najciekawsza dla nas wydaje się trzecia możliwość - zakup od krewnych Citroena z Głowna. Oficjalna wersja, prezentowana przez firmę Citroen zdaje się to ostatnie potwierdzać - mówi ona o zakupie patentu od pewnego człowieka w Polsce. Tak czy inaczej Andre Citroen opuścił armię w 1904 i opatentował stalowe koła z podwójnym uzębieniem daszkowym, robione ze stali.

Założył małą firmę, wytwarzającą koła zębate, którą nazwał Engrenages Citroen. Znajdowała się ona w Fauburgu. Tam też powstało logo, opracowane osobiście przez Andre - sławne szewrony. Logo przechodziło później najróżniejsze zmiany, ale szewrony, które wzięły się od kształtu zębatek na stalowych kołach - pozostały. Firma się rozwijała, i w 1905 roku dzięki współpracy z André Boas z Jacques Hinstin powstało na jej bazie nowe, znacznie większe przedsięwzięcie - 'Hinstin Freres Citroen & Cie'. Fabrykę przeniesiono do Essonnes. Zbiegło to się w czasie z rozwojem motoryzacji. Duże zapotrzebowanie na koła zębate oraz inne komponenty samochodów, pozwoliło Citroenowi na spore inwestycje i dalszy rozwój firmy. Zakupiono najnowsze maszyny, wdrożono system kontroli produkcji. Przekładnie Citroena montowano w większości francuskich samochodów. Jako ciekawostkę można uznać fakt, iż przekładni Citroena użyto w sterze największego statku tamtych czasów - Titanica. Produkty Citroena kupował także dla swoich samochodów Rols-Royce.

W wieku 27 lat Andre Citroen był znanym francuskich przedsiębiorcą, działającym w branży motoryzacyjnej. W roku 1908 zostawił produkcję przekładni w dobrych rękach a sam na zlecenie przejął zarządzanie fabryką Mors, zajmującą się wytwarzaniem samochodów. Dzięki nowoczesnemu zarządzaniu i metodom opracowanym w fabryce przekładni, Citroen szybko zwiększył jej produkcję do ponad 2000 samochodów do końca 1909 roku. W roku 1913 produkcja wynosiła już ponad 100 samochodów na miesiąc. Było to imponujące osiągnięcie jak na tamte czasy.

W tym czasie fabryka przekładni radziła sobie doskonale a Citroen po wykonaniu zadania w Morsie wrócił do swojej firmy. Cały czas myślał o rozszerzeniu jej działalności. Duży wpływ na jego późniejsze działania miała wizyta w fabryce Forda w Stanach Zjednoczonych i spotkanie z Henry Fordem. Citroen zapoznał się w niej z produkcją na linii montażowej i wiedział, że jest to przyszłość przemysłu motoryzacyjnego. Korzyści z takiego procesu produkcji były oczywiste - skrócenie czasu powstania produktu, oszczędność materiałów i kosztów siły roboczej. Aby sfinansować rozszerzenie działalności fabryki, powołano do życia towarzystwo 'Societe des Engrenages A. Citroen.

27 maja 1914 roku Andre Citroen wziął ślub z Giorginą Bingen, 22 letnią Włoszką, córką bankiera z Genui. Giorgina urodziła się 12 kwietnia 1892 roku. Stanowili udane małżeństwo i doczekali się czwórki dzieci: Jaqueline (1915), Bernard (1917), Maxime (1919) oraz Solange (1925). Giorgina zmarła 20 lutego 1955 roku w Paryżu. Co ciekawe, jej siostra wyszła za mąż za Polaka.

Ale rok 1914 to także wojna i dwa miesiące po ślubie świeżo upieczony małżonek, który był kapitanem w stanie spoczynku, powrócił do armi, jako członek regimentu artylerii. Rzeczywistość wojenna przyniosła kolejny pomysł - zastosowanie nowoczesnego systemu linii montażowej przy produkcji amunicji. Dzięki swemu przyjacielowi ze szkolnych lat, Albertowi Thomasowi, który był w owym czasie ministrem obrony, plan Citroena został zaakceptowany. W 1915 roku, przy wsparciu rządu, powstała fabryka w Paryżu. Produkowano w niej 20.000 nabojów dziennie. Kompleks fabryczny posiadał na swoim terenie nie tylko samą linię produkcyjną, ale również sklepy, kantynę, przychodnię, klinikę dentystyczną. Wszystko to dla 12 tysięcy zatrudnionych tam pracowników.

Andre Citroen dbał o swoich pracowników. Dzięki temu i nowoczesnemu systemowi produkcji był w stanie zapewnić stałą produkcję. Dbałość o zatrudnionych nie była powszechna w tamtych czasach, dlatego nazwisko Citroen stało się znane daleko poza jego fabrykami. Citroen stał się popularny. Przyczyniła się do tego także specjalna opieka nad kobietami. Te, które zachodziły w ciąże, miały swój specjalny system opieki, wsparcie i zasiłki. Wszystko to spowodowało, że fabryka osiągnęła niewiarygodną wtedy wydajność produkcyjną - 35.000 pocisków dziennie a łącznie fabryki, którymi zarządzał Andre produkowały aż 55 tysięcy pocisków na dzień.

Okres międzywojenny - pierwsze samochody

Kiedy wojna zmierzała do końca, Citroen zaczął szukać nowych możliwości rozwoju i wykorzystania swojej nowoczesnej fabryki. Gdyby w owym czasie istniała jakaś bardziej obiecująca i ciekawsza dziedzina przemysłu niż motoryzacja, to prawdopodobnie samochody z logiem Citroen nigdy by się nie pojawiły. A jednak Citroen wybrał motoryzację. Mając w pamięci swe wcześniejsze doświadczenia z fabryką Morsa i spotkanie z Henrym Fordem, zdecydował się na inwestycje w produkcje samochodów. Na początku 1917 roku zaczęto poszukiwania osób, które mogłyby zaprojektować samochód. Po różnych próbach i budowaniu próbnych modeli zdecydowano się na projekt Julesa Salomona. 4 miejscowe auto z 4 cylindrowym silnikiem powstało początkowo w 30 egzemplarzach. Samochód ważył 990 funtów, zużywał galon benzyny na 35 mil - jak na owe czasy bardzo ekonomicznie. Standardowo wyposażono go w elektryczny rozrusznik, elektryczne światła i miękki dach. Samochody konkurentów miały to wyposażenie jako dodatkowe, dlatego cena, niecałe 8 tysięcy franków, była stosunkowo niska. W ciągu 4 miesięcy fabryka zbrojeniowa została przestawiona na produkcję samochodów. 28 maja 1919 roku pierwszy Citroen Typ A został wdrożony do produkcji. Premierze pojazdu towarzyszyła masowa kampania reklamowa i w ciągu dwóch tygodni zebrano ponad 16 tysięcy zamówień!

Sprzedaż prowadzono przez ponad 1000 przedstawicielstw firmy na terenie Francji. W każdym z nich znajdowali się dokładnie wyszkoleni sprzedawcy, doskonale znający nowy model. Ceny napraw i części zamiennych były w całej sieci takie same. Kampania promocyjna uwieńczona została zawieszeniem ogromnego napisu Citroen na wieży Eiffla w Paryżu. Składał się on z ponad 250 tysięcy żarówek!!! Citroen utworzył własną firmę wydawniczą, którą nazwał 'Andre Citroen Editions'. Zajął się dodatkowo inną działalnością związaną z rynkiem motoryzacyjny, w tym finansowaniem zakupów i ubezpieczeniami. Rozpoczęto też produkcję... zabawek. Wyprodukowano ponad 3 miliony zabawkowych samochodzików. Warto dodać, że Andre przykładał ogromną wagę do promocji i marketingu, wprowadzając w swojej firmie wiele nowoczesnych na owe czasy, a oczywistych dzisiaj, rozwiązań.

Po rozpoczęciu produkcji samochodu planowano produkować 100 sztuk aut dziennie. Było to niezbędne wobec licznych zamówień. Stworzono też 5 odmian nadwozia pojazdu. W 1921 roku wyprodukowano 20 tysięcy aut, co przekroczyło łączną produkcję konkurentów - Peugeot i Renault w tym roku. Także w 1921 roku rozpoczęto produkcję samochodów z płaską skrzynią do użytku firm. Przygotowywano już nowy model - B. Pojawił się on na rynku w czerwcu 1921 roku. Założenia były podobne jak u poprzednika - mały, lekki i tani pojazd posiadał silnik o pojemności 1450 cm3, był nieco szybszy i w pełni wyposażony. W tym samym czasie przy wsparciu Adolfa Kegresse opracowano ciekawe rozwiązanie samochodu wyposażonego w gąsienice, który mógłby zostać użyty w trudnym terenie, znajdował też doskonałe zastosowanie w armii. System zamontowało w modelach A i B do specjalnych zastosowań. Napęd półgąsienicowy miał wiele zalety - przede wszystkim sprawdzał się w terenie, był stosunkowo lekki i łatwy w obsłudze. Citroen B2 /10CV z 1921 roku został rozsławiony rajdami przez Saharę w 1922/23 roku oraz przez Afrykę w 1924/25 roku ("Croisiere Noire"). Historia samochodów Citroen z napędem gąsienicowym ma także swój polski, militarny rozdział. W 1923 roku polska armia zakupiła 108 sztuk tych pojazdów. 90 podwozi użyto do budowy pojazdów pancernych. Samochody Citroen-Kegresse B2 10CV w Polsce używano przede wszystkim w wersji osobowego samochodu terenowego z 4-osobowym odkrytym nadwoziem który miał rozkładany brezentowy dach. Istniały ponadto wersje specjalne: do ciągnięcia reflektorów przeciwlotniczych i agregatów do nich.

Wkrótce pojawił się też Model C - 5CV. Samochód był mniejszy, miał mniejszą moc i tylko dwa siedzenia a został skonstruowany specjalnie na potrzeby ... kobiet! Projekt nadwozia był nadzorowany przez Edmonta Moyeta. Podczas produkcji powstały kolejne wersje samochodu - Model C2 i Model C3. Wszystkie miały mały, czterocylindrowy silnik o pojemności 856 cm3, mocy 11 KM i trzybiegową skrzynię. Wkrótce wyposażono go w nowy rozrusznik, odporny na zimno. Co ciekawe, hamulce działały tylko na tylne koła! Na wyposażeniu znalazło się dynamo, akumulator i elektryczne oświetlenie. Zawieszenie nie było zbyt komfortowe. W modelu C2 zainstalowano dodatkowe składane trzecie siedzenie. W późnych modelach wariantu C3 rozwiązanie to zmodyfikowano, i trzecie siedzenie zostało zamontowane na stałe nieco z tyłu pomiędzy dwoma przednimi, w układzie koniczyny. W latach 1922 - 1926 sprzedano łącznie ponad 88 tysięcy tych samochodów.

W 1928 roku Andre Citroen pojawił się w Warszawie na oficjalne zaproszenie polskiego rządu. Miała to być trzecia inwestycja Citroena za granicą. Po długich i trudnych rozmowach z przedstawicielami rządu na temat budowy fabryki powstała montownia samochodów. Był to początek przyszłej wielkoseryjnej produkcji. Warszawska montownia miała powierzchnię 7 tysięcy metrów kwadratowych, rozpoczęła działalność 2 lata później, w styczniu 1930 roku, przy ulicy Górnośląskiej. W pomieszczeniach fabrycznych mieściły się również pomieszczenia naprawcze i stacja obsługi. Przedsiębiorstwo występowało pod nazwą „Polskie Towarzystwo Samochodów Citroen”. Oprócz montażu prowadziło import gotowych wyrobów francuskiego producenta. Skład fabryczny i sklep znajdował się we własnym lokalu, u zbiegu ulic Trembackiej i Wierzbowej w cetntrum Warszawy. Montowano samochody osobowe, typu C4 i C6 z nadwoziami zamkniętymi. Częściowo wykorzystywano polskie materiały. W okresie prosperity zmontowano według różnych źródłem od 1000 do 2400 samochodów. Już w 1932 roku, po podpisaniu umowy licencyjnej z Fiatem, warszawska filia Citroena ograniczyła swoją działalność a dwa lata później została zamknięta z powodu kryzysu.

Od 1930 r. zaczęto produkować silnik wysokoprężne. Znalazły one zastosowanie w samochodach ciężarowych do samochodów ciężarowych Citroena. Na początku były to silniki 4 cylindrowe o pojemności 1767 cm3,montowane w dostawczych modelach Boulangere. Później rozwinięto ten model do pojemności 3053 cm3. Montowano je do samochodów ciężarowych typ 32Dl o ładowności 2500 kg. Pojawił się też 6 cylindowy silnik o dużej pojemności 4580 cm3, który montowano do samochodów ciążarowych typ T45.

W roku 1930 Citroen posiadał 5000 przedstawicielstw na całym świecie. 10 oddziałów, 9 towarzystw afiliowanych, z których pięć (w Anglii, Niemczech, Belgii, Włoszech i w Polsce) produkowało lub składało Citroeny na licencji! Citroen uważał ponadto , że najlepszą reklamą jego samochodów będzie jakość i wytrzymałość eksploatacyjna, dlatego nie angażował się specjalnie w bardzo popularny sport. Jednak w roku 1933 zorganizowano pokaz jazdy non-stop w którym seryjny Citroen, wybrany z taśmy produkcyjnej, przejechał w ciągu 133 dni 300 tysięcy kilometrów, ze średnią prędkością 93 km/h. Imponujące osiągnięcie i dowód znakomitej jakości Citroena.

Na początku 1931 roku podpisano kolejną umowę polsko-francuską, na mocy której dostarczono 94 samochody dla wojska z podwoziem półgąsienicowym w wersji C6 P14 i P 19 oraz C4 P17. Wszystko to w ramach pożyczki wojskowej, jaką realizowała Francja na bazie porozumień z lat 20-tych.

W 1932 roku na rynku pojawiają się dwa nowe modele - C4 i C6, z nowej generacji cichszymi silnikami i coraz lepszym wyposażeniem. Produkcja jednak spada. Początek lat 30-tych zbiegł się z kryzysem i rozwój firmy został mocno spowolniony. Pomimo wspaniałych osiągnięć technicznych, w firmie dzieje się źle. W 1934 roku ma miejsce premiera Traction Avant. Jest to przełom na rynku w dziedzinie napędów (przedni napęd), jednak nie jest w stanie pomóc w czasach kryzysu., wyniki finansowe Citroena są coraz gorsze. Największym wierzycielem firmy stał się Edouard Michelin, który ostatecznie w 1934 roku przejął firmę, przy dużym wsparciu ze strony francuskiego rządu, zaniepokojonego możliwością upadku tak ogromnych zakładów, zatrudniających setki tysięcy osób. Andre Citroen nie miał potem żadnego wpływu na swoje zakłady. Silnie przygnębiony, bez chęci do życia, coraz bardziej chory zmarł kilka miesięcy później - 3 lipca 1935 roku. Przejęcie firmy przez Michelina miało jednak pozytywne strony - uratowano blisko 250 tysięcy miejsc pracy.

W 1936 roku kryzys powoli mija a sukces modelu Traction Avant dał firmie stabilne podstawy rozwoju. Otwarto przedstawicielstwo w... Wietnamie! W fabrykach Citroena pracowano intensywnie nad nowym, tanim samochodem, który miał powtórzyć sukces 5CV. Założenia były proste: auto miało mieć uproszczoną budowę, 4 miejsca siedzące, w miarę wysoki komfort jazdy, ekonomiczny silnik oraz możliwość łatwego tworzenia różnych wersji nadwozia. W tym czasie produkcja i sprzedaż aktualnych modeli cały czas rosła. Wybuch II wojny światowej przerwał te przygotowania, chociaż wiadomo, że w 1939 roku były już gotowe prototypy.

Niewiele wiadomo o historii firmy w czasach wojennych. W 1940 niemieckie wojska zbombardowały fabrykę w Paryżu. Produkcja została przerwana. W jednym ze źródeł można znaleźć informację, że w Warszawie, w halach należących do Citroena przy ulicy Czerniakowskej zorganizowano szpital powstańczy. Działał on do 15 września 1944 roku.

Okres powojenny

Po zakończeniu wojny Citroen wznowił produkcję. Już w 1945 roku wyprodukowano blisko 10 tysięcy samochodów by w następnych latach zwiększać tą liczbę. Firma finalizowałą pracę nad przedwojennym projektem. Równolegle opracowywano samochód dostawczy mający oznaczenie H, który miał odpowiadać na ogromne zapotrzebowanie powojennego rynku na samochody dostawcze. W 1949 roku Citroen 2CV wszedł do masowej produkcji. Posiadał 2 cylindrowy silnik, pracujący w układzie bokser, chłodzony powietrzem. Posiadał oryginalne zawieszenie, oparte na wahaczach oraz... poziomych sprężynach łączących koła po każdej ze stron samochodu. Początkowo posiadał tylko jeden reflektor z przodu! 2CV został okrzyknięty brzydkim kaczątkiem, ale prosta konstrukcja i oryginalny wygląd przysporzyły mu wielu zwolenników, dlatego produkowano go aż do 1988 roku. Na bazie Citroena 2CV zbudowano wiele innych modeli - Dyane, Ami 6, Ami 8 i Mehali. Rozbudowaną wersję silnika z 2CV stosowano później w Citroenach GS, GSA, LN oraz VISA. W 1952 roku rozpoczęto montaż modelu 2CV w Belgii. Produkcja firmy cały czas rosła, osiągając ponad 100 tysięcy sztuk rocznie.

W 1955 roku, na targach motoryzacyjnych w Paryżu, zaprezentowano model Citroen DS. Publiczność, zwiedzająca targi, była zdumiona. Niesamowite, opływowe nadwozie, łagodne kształty, obszerne wnętrze i nieznany wcześniej komfort jazdy zachwyciły wszystkich. Zaawansowane rozwiązania techniczne, takie jak hydropneumatyczne zawieszenie, hamulce tarczowe, półautomatyczna skrzynia biegów czy ogromny - 500 litrowy bagażnik, były czymś, czego jeszcze nigdy nie widziano wcześniej. Nic dziwnego, że pierwszego dnia przyjęto ponad 12 tysięcy zamówień na ten samochód, chociaż jego cena była jak na owe czasy bardzo wysoka. Mimo to w kolejnych latach produkcja rosła - w szczytowym okresie, w roku 1970 - wyprodukowano ponad 103 tysiące sztuk tego modelu a łącznie aż milion czterysta pięćdziesiąt tysięcy sto piętnaście sztuk we wszystkich odmianach! Model zmieniał się przez lata, m.in. zmieniono gamę silników, uproszczono nieco budowę mechaniczną, ale styl i zachowanie samochodu na drodze pozostało niezmienione. Nie na darmo Citroen DS. jest nazywany boginią dróg. W 1959 roku odmiana DS., model ID, z załogą w składzie Coltelloni - Alexandre - Desrosiers wygrywa wyścig Monte Carlo.

Późne lata pięćdziesiąte to dla firmy Citroen czas rozwoju. Powstają nowe montownie, w tym w Kambodży! Produkcja cały czas rośnie, by w roku 1960 osiągnąć ponad 310 tysięcy pojazdów. Już dwa lata później jest to prawie 400 tysięcy, a w roku 1969 blisko 506 tysięcy sztuk. Rosną obroty i zyski, jednak duża część pieniędzy jest inwestowana w opracowywanie nowych modeli. Citroen przygotowuje nowy model, który ma zastąpić opatrzony już nieco DS. A konkurencja nie śpi, więc wyzwanie jest bardzo poważne. Nowy model dostał oznacznie CX. Jak po tak ogromnym sukcesie przygotować jeszcze lepszy samochód? Równolegle opracowywany jest tani lecz komfortowy mniejszy samochód - GS.

W 1970 roku ma miejsce premiera Citroen GS. Dzięki swojemu oryginalnemu wyglądowi ale także dzięki wspaniałym właściwościom jezdnym, znajduje duże grono klientów. Łącznie wyprodukowano blisko 2,5 miliona sztuk we wszystkich odmianach. W 1971 roku GS zdobył prestiżowy tytuł „Samochód roku”. GS posiadał hydropneumatyczne zawieszenie i pięciodrzwiowe nadwozie. Wraz z pojawieniem się modelu GSA, który był nieco zmodyfikowanym następcą GS, wnętrze Citroena zaczęto określać mianem kosmicznego. I rzeczywiście, panele sterujące przypominały to, co znamy z Gwiezdnych Wojen oraz innych filmów science-fiction, które pojawiły się w owych czasach na ekranie. Jednak niesamowity wygląd nie przeszkodził w tym, aby wszystko było bardzo funkcjonalne i ergonomicznie rozłożone.W 1974 roku Citroen zaprezentował kolejny samochód - legendę - model CX. Długo oczekiwany następca DS. podobnie jak jego poprzednik spotkał się entuzjastycznym przyjęciem. Nazwa odnosiła się do bardzo niskiego współczynnika oporu powietrza. Cała konstrukcja nadwozia, łącznie ze specjalnie ukształtowaną tylnią szybą, miała na celu zredukowanie oporu a więc zużycia paliwa i hałasu, wytwarzanego przez poruszający się samochód. Rok po premierze Citroen CX zasłużenie zdobył nagrodę „Samochód Roku”. CX produkowany był aż do roku 1990. Do dziś jego aerodynamiczna sylwetka przyciąga uwagę a auto budzi emocje. Szczególnie poszukiwanym towarem na rynku jest odmiana Prestige, przedłużona, oferująca pasażerom tylnej kanapy iście królewską przestrzeń na nogi. Citroenem CX poruszali się znani i sławni ludzie - na przykład prezydent Francji Jacques Chiraq.

Ale rok 1974 to nie tylko sukcesy - na skutek trwającego kryzysu ekonomicznego ogromne inwestycje w nowe modele powodują kłopoty finansowe firmy, i po raz drugi w jej historii mimo odnoszonych sukcesów rynkowych, producent znajduje się w kłopotach. Aby im zaradzić Michelin, właściciel Citroena oraz Peugeot decydują o stworzeniu koncernu, który przejąłby część wysokosztowych zadań, takich jak badania i rozwój nowych modeli. Tak powstaje PSA. Citroen i Peugeot są odrębnymi firmami, jednak pewne elementy stały się wspólne, co widać w kolejnych modelach.

Citroen BX19 TRI Break, 1991W 1982 roku zaprezentowano następcę modelu GSA - Citroena BX. Podobnie jak GS/GSA miał hydropneumatyczne zawieszenie, hamulce oraz - w niektórych modelach - wspomaganie. Nadwozie było pięciodrzwiowe, a wnętrze oferowało komfortowe warunki podróży dla pięciu pasażerów. Charakterystyczny kanciasty kształt BX można spotkać na naszych ulicach do dzisiaj.

W 1986 roku Citroen zaprezentował najmniejszy samochód w swej rodzinie - AX. Jednocześnie odświeżono model BX oraz CX. Taki stan rzeczy trwał aż do roku 1989, kiedy zaprezentowany kolejny niesamowity samochód. Rok 1989 stał pod znakiem Citroena XM. Ten ogromny samochód, nawiązujący swym kształtem do BX, stał się następcą Citroena CX. Mimo swoich zalet nie znalazł szybko zwolenników. Wielu z fanów marki mówiło o CX jako o ostatnim prawdziwym Citroenie, a XM był dla nich synonimem wszystkiego co nowe - ale wcale nie dobre. Co ciekawe, podobna historia powtórzyła się potem podczas premiery Citroena C5.

Mimo różnych zastrzeżeń XM był swojego rodzaju przełomem. Blisko 5 metrów długości i 2 metry szerokości stawiały do auto wśród limuzyn. Ogromna przestrzeń w środku w połączeniu z zawieszeniem hydropneumatycznym dawała ogromny komfort i przyjemność z jazdy. Nic dziwnego że w 1990 roku XM zdobył tytuł „Samochodu Roku”. W XM zastosowano całą gamę nowoczesnych zmodyfikowanych silników, od podstawowego benzynowego 2.0 po blisko 200-konne V6 i super trwałę 2.1 TD. W 1994 roku wprowadzono drugą odsłonę XM. Ta była już dopracowana i samochód był produkowany aż do roku 2000.

W 1991 roku wprowadzono na rynek model ZX, a 3 lata później pojawiła się Xantia, czyli następca BX. W 1994 roku Xantia jest bardzo blisko zdobycia pierwszego miejsca w konkursie „Samochód Roku” - zabrakło jej zaledwie 26 punktów! ZX w wydaniu rajdowym odniósł wiele sukcesów w najróżniejszych rajdach. Rok 1996 to Saxo, 1997 następca ZX - bardzo udany i popularny model Xsara a w 1999 roku pojawiła się Xsara Picasso - minivan i kolejne modele, już bardzo współczesne.

XXI wiek

Citroen C5 SX, 2003 Początek XXI wieku to zupełnie nowe konstrukcje. Pierwszy pojawił się dług oczekiwany następca Xantii - Citroen C5. Podobnie jak wiele modeli przed nim, ten także wzbudził liczne kontrowersje, jednak największe chyba wśród... fanów marki. Samochód posiada zgrabne, choć niezbyt rzucające się w oczy obszerne nadwozie i najnowszej generacji zawieszenie hydropneumatyczne, pracujące na syntetycznym płynie hydraulicznym. W 2004 roku Citroen zaprezentował nową odsłonę C5, z nowym wnętrzem i lekko zmodyfikowanym nadwoziem.

Rok później do salonów sprzedaży trafił C8, samochód bliźniaczy z Peugeotem 807. Także wtedy pojawił się długo oczekiwany następca Saxo - czyli Citroen C3. To zgrabne miejskie auto do dzisiaj cieszy się uznaniem nabywców. Szczególnie cieszy oryginalna koncepcja nadwozia, nawiązująca do stylistyki 2CV. Po C3 przyszła pora na C2, najmniejsze auto z oferty firmy. Na koniec roku 2004 przewidziana jest premiera Citroena C4 - następcy cieszącej się zasłużoną dobrą opinią Xsary. Samochód ma posiadać wiele nowinek technicznych a stylisycznie kontynuuje linię zapoczątkowaną przez C2.

We wrześniu 2004 roku Citroen zaprezentował też finalny wygląd następcy Citroena XM czyli C6 oraz wersje silnikowe. Ten bardzo wyczekiwany pojazd ma m.in. mieć silnik o pojemności aż 3.5 litra V6. Zapowiadane ceny oscylują w granicach 45-55 tysięcy euro. Jeśli Citroen spełni swoje obietnice co do wyposażenia samochodu i komfortu, może to być bardzo ciekawy powrót limuzyn Citroena na rynek.

W tym miejscu kończy się historia Citroena - obecnie firma ma się dobrze, a rosnąca sprzedaż świadczy o słusznie obranej strategii rozwoju. Historię będziemy na bieżąco uzupełniać o nowe szczegóły, które znajdujemy w różnych materiałach.

Najważniejsze daty w historii Citroena

Modele Citroena

Modele osobowe
w porządku chronologicznym:

Pojazdy użytkowe


Specjalistyczny warsztat naprawy samochodów Renault, Peugeot, Citroen. Mechanika, elektryka, elektronika, diagnostyka. Naprawa obejmuje również wszystkie pozostałe marki samochodów osobowych i dostawczych.